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Publicación Sólo datos Impact of Open Innovation in Peruvian food firms(2022-02-01) Javier Fernando Del Carpio Gallegos; Olha Mikhieieva; Javier Fernando Del Carpio GallegosFood firms are an important part of Latin American economies, and they face an increasingly competitive context due to their customers’ demands. For this reason, the main objective of this study is to empirically verify how inbound open innovation and absorptive capacity have a positive influence on technological innovations in Peruvian food firms. A model was designed that shows the relationship between the constructs, and it is based on a sample of 111 food firms that participated in the third national innovation survey of the manufacturing industry and knowledge-intensive service firms carried out in 2018. The present study contributes to the literature in the following two ways: First, it contributes to the research of the food industry, which is an industry representative of low-tech intensity industries that lack research; second, it aims to deepen the knowledge about the positive influence of open innovation and absorptive capacity on food firms’ technological innovation capability. As a result, this study has empirically verified how the implementation of inbound open innovation and absorptive capacity improve the technological innovation capability of Peruvian food firms.Publicación Sólo datos Innovation in KIBS Firms: The effects of innovation activities, employees level of education, and the sources in the supply chain(2024-12-06) Javier Fernando Del Carpio Gallegos; Elizabeth Aylas Florez; Jean Pierre Seclen Luna; Pablo J. Moya FernándezThere has been a growing interest in the study of knowledge-intensive business services (KIBS) due to the important role that they play in the business processes of their clients. They are characterized by high proportions of expert labour in their workforces. Even though extant literature assumes that KIBS firms are innovators, there is evidence that not all KIBS are equally innovative. Our exploratory research uses data gathered from the National Innovation Survey and uses the LOGIT model on a sample of 311 Peruvian KIBS firms. The effects of innovation activities, employee level of education and interplay in the supply chain on adoption innovations are determined. Findings indicate that not all innovation activities positively affect innovation. We found that most of these activities are related more to technological innovation than non-technological innovation, and the hiring of graduated personnel favours the development of organizational innovation. However, the interplay with customers, suppliers, and competitors has no present positive results concerning the adoption of innovations. Lastly, we conclude by highlighting the importance of managers crafting their innovation portfolios properly and the need for further research to determine the innovative behaviour of KIBS firms in the Latin American context.Publicación Sólo datos Signos(2022-01-01) Lizarzaburu Bolaños, Edmundo Raúl AntonioEl soborno en el sector público desgasta la confianza ciudadana en las instituciones y obstaculiza el progreso del país; la legislación colombian ha establecido un conjunto de disposiciones para prevenir el soborno, las cuáles se pueden complementar con medidas proactivas como la aplicación de normas internacionales para la gestión antisoborno. Este estudio analiza la incorporación de la gestión antisoborno basada en el capítulo 8 de la norma técnica internacional NTC-ISO 37001:2017 en el proceso de Adquisiciones de la Armada Nacional de Colombia. Se diseñó y validó un instrumento para diagnosticar la gestión antisoborno en colaboradores y usuarios internos del proceso y se encontró como aspecto relevante que existe cumplimiento en general de la gestión de riesgo del soborno en el proceso de Adquisiciones; sin embargo, se identificaron 25 brechas con respecto a los requisitos propuestos por la NTC-ISO 37001:2017. A partir de las orientaciones del anexo A de la citada norma, se elaboró una propuesta, valida y viable para aplicar en la entidad, para cerrar las brechas encontradas, las cuales se relacionan con la comunicación y difusión de aspectos específicos a los colaboradores del proceso de Adquisiciones y con el ajuste a algunos documentos institucionales.Publicación Sólo datos VISIÓN GERENCIAL(0024-01-02) Salas Coz Erwin; Velazco Ramos Carmen; Ostos Mariño, Jhony Lionel; velazcoIntroducción: En el período de crisis sanitaria por la pandemia, las Pymes no tenían desarrollada una marca propia en los canales online de internet y se vieron obligadas a integrarse al comercio virtual. No obstante, los esfuerzos realizados por las Pymes, ellos tienen niveles bajos de digitalización virtual en relación con las grandes empresas. El objetivo de este trabajo es analizar la implementación de la metodología de optimización de motores de búsqueda (OMB) por internet, en la consolidación de marca. Metodología: Se desarrolló un caso estudio en una pequeña empresa, ubicada en la ciudad de Lima, Perú. Los resultados de la investigación evidencian que la OMB promueve la consolidación de marca, lo cual significa que la metodología OMB puede ser extendida en otras pequeñas empresas para mejorar su posicionamiento de marca.